ראיון עם גיורא ניקלס – מנהל החינוך הבלתי פורמלי בגזית
שלום גיורא, תציג בבקשה את עצמך ואת תפקידך במערך החינוכי בגזית
אני גיורא ניקלס מפוריה עילית, ואני עוסק בחינוך בלתי פורמלי בקיבוצים משנת 2000. אני מרכז מאמצע אוגוסט את החינוך הבלתי – פורמלי (אשר יש המכנים אותו "חינוך משלים", או "חנוך חברתי") בקיבוץ גזית.
אני ממונה על החינוך הבלתי פורמאלי מכיתה א – י"ב. למעשה יש לנו בגזית 3 מסגרות של החינוך הבלתי פורמאלי: "מרכז צעיר" – א-ג; "מרכז בוגר" – ד –ו; "נעורים" – ז-י"ב. במרכז הצעיר המדריכה המובילה היא חן ווקס ואיתה עובדת עדי מאחוזת ברק (גרה בגזית), שיר זנזורי, ואמילי ויצמן. במרכז הבוגר עובדת רינת ממושב גדעונה, יחד עם כרמל מורדוך ובנעורים בן שוורצר הוא המדריך האחראי ויחד אתו עובדת בחצי משרה אמילי ויצמן. יש גם מדריכות מחליפות בימים של חוסרים.
מה המטרות של החינוך הבלתי פורמאלי?
יש מטרות שונות לכל מסגרת אבל יש גם מטרות משותפות לכולן. המטרה הראשית היא לספק מסגרת חינוכית פעילה לכל הילדים בזמנים שהם לא זמני בית-ספר. המסגרת המובילה עבור כל הילדים היא המסגרת הבית-ספרית, ואנחנו משתלבים בחלק השני של הפעילות החינוכית, ברוח גזית וברוח ערכי גזית. לפעילות הזו יש כמה מעגלים: א. המעגל האישי והחברתי של כל ילד וקבוצה. ב. המעגל השני הוא המשפחה שבעצם זה המעגל המשפיע ביותר וחופף לכל שאר המעגלים. המעגל השלישי הוא הקיבוץ על חגיו ומסורותיו. מדובר על השתלבות בפעילות התרבותית כמו בניית סוכה, מפקד אש ועוד. המעגל הרביעי הוא המעגל של המדינה והארץ. דברים שקורים במדינה משפיעים עלינו וגם הטיולים זה חינוך לאהבת הארץ.
אנחנו לא עוסקים בחינוך פוליטי, וודאי שלא ב"שטיפת מוח". זה לא אומר שלא מדברים מדי פעם על נושאים פוליטיים בעיקר בנעורים.
מה עם ה"שומר הצעיר"?
השומר הצעיר משתלב מכיתה ד' ומעלה. יש לנו "קומונר" אלון מעין החורש, והוא מפעיל מדצ"ים -מדריכים צעירים מכיתה ט' ומעלה שמדריכים את השכבות הצעירות (כיתות ד-ו ). גם כשעוסקים בנושאים פוליטיים משתדלים להקנות ערכים אוניברסאליים, ולא להזדהות עם מפלגה זאת או אחרת. אני משתדל לתת להם מקסימום חופש פעולה , כי תנועת נוער אמורה להיות עצמאית ולא תחת פיקודם של המבוגרים. אנחנו מסייעים להם לעשות את המטלות שלהם בצורה טובה. יש אמנם פיקוח של המועצה וכמובן מטרייה של הצוות.
מה הפעילויות שאתם עושים בחינוך הבלתי פורמאלי?
המרכזים א-ו פתוחים כל יום אחרי שעות הלימודים למשך שעה של פעילות לאחר ליווי ההסעה מבית הספר וארוחת צהרים משותפת - בדרך כלל בימים א-ד הפעילות יותר ספונטנית וחברתית . ובימי חמישי ושישי מתקיימת פעילות מובנית כי הילדים מגיעים מוקדם יותר (ביום שישי לא לומדים כלל). ביום חמישי יש פעילות של 3 שעות, פעילות מובנית ובמרכז הבוגר גם פעילות ערב בכל יום חמישי. ביום שישי הם באים בבוקר ויש פעילות מובנית עד 13.00. בזמני חופש היום מתוכנן לפי משבצות פעילות. המועדון של הנעורים פתוח כל יום משעות אחה"צ עד הלילה.
האם ההשתתפות חובה?
ההשתתפות בחינוך הבלתי פורמאלית אינה חובה, אבל אחוז גבוה של הילדים באים לפעילות. התשלום מסובסד ברובו ע"י הקיבוץ, כך שאינו גורם המשפיע אם הילד יגיע או לא יגיע. בקיבוצים רבים החינוך הזה אינו מסובסד, ואז זה משפיע על החלטת המשפחה.
האם יש צוות קבוע שמתמיד בעבודה זו?
הענף הזה סובל מתחלופה גבוהה מאד. יש שנים שכמעט כל הצוות מתחלף. וזה קרה כבר בקיץ הזה. הסיבה היא שמדובר על אנשים צעירים שצריכים לבנות את עצמם מבחינת מקצוע וקריירה. זו עבודה קשה ושוחקת, וגם השכר אינו גבוה. כל פעם שיש תחלופה יש שינוי מסוים באופי ובדרך שבה התכנים והפעילויות מעוצבים. זה טוב ולא טוב. יש פה גיוון ויצירתיות אבל יש פה גם חוסר המשכיות .השנה הצוותים שלנו מלאים ואני מקווה שהיציבות תמשך גם בשנים הבאות . סה"כ – כל העבודה מתבצעת על ידי המדריכות והמדריכים – הם חוד החנית הכי חשוב בכל מערכת החינוך .
הודיתי לגיורא על דבריו המאלפים (שרק את חלקם הבאתי) ונפרדתי ממנו בהרגשה שהחינוך הבלתי פורמאלי שלנו בידיים טובות.
רשם: איתן
בלי וירוסים. www.avast.com |